Jesteś tutaj: Start / PSYCHOLOG

PSYCHOLOG

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Pomoc psychologiczna Przedszkola Miejskiego Nr 14 z Oddziałami Integracyjnymi w Jaworznie podczas epidemii koronawirusa

 

 

Zakończenie roku szkolnego. Inne niż dotychczas, bo i rok nie był zwyczajny. Przed dziećmi wakacje, o których też trudno powiedzieć, jakie będą. Jedno jest pewne: zmiana harmonogramu dnia, uwolnienie się od konieczności logowania i obowiązku przesiadywania przed ekranem, z dala od rówieśników. Z tym większą intensywnością dzieci i nastolatki marzą o tym, aby przeżyć w te wakacje coś pięknego, niepowtarzalnego, by oderwać się od szarości dnia powszedniego, spotykać z przyjaciółmi i przeżyć przygodę, którą zapamiętają na długie lata.

Niestety, zdarza się też tak, że wypoczynek z jakiegoś względu przeradza się w koszmar, a czasem nawet w tragedię, bowiem nie każdy pomysł na zabawę i relaks okazuje się dobry i bezpieczny. Młodzi ludzie po trudnym czasie przymusowej izolacji tęsknią za swobodą, rówieśnikami i pragną nowych doznań w sposób zwielokrotniony. Zakończenie nauki zdalnej jest dla wielu z nich sygnałem rozpoczynającym wielkie szaleństwo, a wraz z nim – wielkie ryzyko.

Aby uniknąć błędów, nieodpowiednich decyzji i zachowań podczas wakacji 2020 – podobnie jak w latach poprzednich – organizujemy w ramach ogólnopolskiej akcji Bezpieczne wakacje kampanię społeczną BezNuda na wakacjach.

Wakacyjny niezbędnik BezNudy:

 

BezNuda na wakacjach na Facebooku:

www.facebook.com/beznuda

 

Bezpieczeństwo w wakacje:

Nagranie z webinarium „Czytam sobie na wakacjach”

Jak mądrze wypoczywać w wakacje?

Poradnik bezpiecznego wypoczynku 2020

Bezpieczeństwo podczas letniego wypoczynku

https://www.metis.pl/beznuda/

 

POKAŻ MI SWOJE EMOCJE - ZABAWY Z DZIECKIEM

Sfera emocjonalna dziecka jest bardzo ważna dla jego psychofizycznego rozwoju i dlatego należy właściwie o nią zadbać. Warto pamiętać, że osiągnięcie dojrzałości emocjonalnej u malucha następuje w trakcie stopniowego dojrzewania układu nerwowego, ale też pod wpływem najbliższego otoczenia i jego działania.

CO MOŻEMY ROBIĆ Z DZIECKIEM?

  • pokazujemy jak nazywać i wyrażać emocje,
  • rozmawiamy o uczuciach dziecka,
  • czytamy książeczki z emocjami w tle,
  • bawimy się w różne zabawy i pytamy o odczucia,
  • zachowujemy się NIE inaczej, niż uczymy – działamy!!!

 Oto kilka przykładów zabaw:

  1. Paluszkowa bajka.
    Przebieg: Na wewnętrznej stronie palców starej rękawiczki, w odpowiednim miejscu naklej z papieru narysowane główki z różnymi wyrazami twarzy, tzw. buźki. Dziecko zgaduje uczucie, które towarzyszy tej buźce i opowiada o tym bajkę (bohater ma przygody smutne, wesołe, itp.)
  2. Dlaczego?
    Przebieg: Zabawa polega na stosowaniu serii pytań, na które dziecko powinno znaleźć odpowiedź, typu: Jak myślisz... – dlaczego?: Np. Basia po przyjściu z przedszkola jest smutna, jak myślisz, dlaczego? Wojtek nie chce iść do przedszkola...? Zosia płacze wieczorem....? Każde pytanie kończymy: jak myślisz, co trzeba zrobić, by mu (jej) pomóc?
  3. Co czujesz?
    Przebieg. Czytamy bajkę, opowiadanie, lub wiersz, oglądamy ilustracje albo dziecko samo działa i pytamy: Np. O czym myśli i co czuje? – ...Kopciuszek, gdy nie może pójść na bal? ...- Kubuś Puchatek, gdy wyjadł cały miodek? Np. Jak się czuje: dziecko, gdy nie udał mu się rysunek?... co wtedy można zrobić?
  4. Lustro.
    Przebieg: Zabawa może przybierać dwie formy. Do pierwszej z nich będzie potrzebne lustro – najlepiej duże, w którym widać całą twarz i sylwetkę dziecka. Polega na przeglądaniu się w lustrze i prezentowaniu min przedstawiających różne uczucia – dorosły podaję nazwę emocji, a zadaniem dziecka jest pokazać, jak wygląda ktoś, kto się tak czuje... (- jakie robi miny, jak wygląda jego ciało; co dzieje się z dłońmi, kiedy ktoś jest zły, a co kiedy płacze).
    Do drugiej formy zabawy potrzebna jest osoba dorosła lub dziecko / nauczyciel, rodzic, brat, siostra, albo kolega. Dzieci lub dorosły z dzieckiem dobierają się w parę i siadają naprzeciw siebie. Jedna osoba z pary jest lusterkiem – zadaniem tej osoby jest naśladowanie min, jakie pokazuje druga osoba. Po kilku minutach następuje zamiana ról w parze.

 

 

 

 

Bajka terapeutyczna dla dzieci wracających do przedszkola, gdzie obowiązują nowe zasady.

Bajka ma celu pomóc przygotować dziecko na powrót do przedszkola, w którym obowiązują nowe zasady.

W związku z zaleceniami sanitarnymi u przedszkolaków może pojawić się dużo pytań o obecną sytuację:

-Dlaczego nie mogę wziąć swojej zabawki?

-Czy mogę przytulić się do swojej Pani?

-Jak bawić się z innymi dziećmi?

Ta bajka powstała po to, żeby pomóc rodzicowi w rozmowie z dzieckiem nt. nowych zasad w przedszkolu, oswoić z przedszkolakiem trudne emocje i lepiej przygotować je na nową sytuację. 

http://emocjeprzedszkolaka.pl/wp-content/uploads/2020/05/Pan-Krokodyl-i-powr%C3%B3t-do-przedszkola-3.pdf

 

Pamiętamy o Dniu Mamy Uśmiech

 

Proponuję 3 zabawy z okazji święta najważniejszej osoby na świecie!

1. Memorki o mamie - Kartkę z MAMORKAMI (bo są o Mamie) drukujemy 2 razy,

wycinamy, odwracamy, mieszamy i szukamy par.

2. Kupony dla mamy - z pomocą taty drukujemy kupony i wręczamy jako prezent - niespodziankę
3. Karta Moja Mama - tutaj też potrzebna będzie pomoc kogoś starszego, żeby opisać swoją mamę literami lub obrazkami
 

Powodzenia! Nie zapomnijcie uściskać swoje kochane mamusie!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Twój Parasol – aplikacja mobilna


dla osób w przemocy domowej

 

 

Twój Parasol to aplikacja mobilna, dzięki której osoby narażone na sytuacje związane z przemocą w rodzinie mogą uzyskać wsparcie i informacje.

 

Poza materiałami edukacyjnymi aplikacja umożliwia dostęp do bazy organizacji oferujących wsparcie. 

 

Aplikacja umożliwia również przesyłanie informacji o zdarzeniach przemocowych do ewentualnego wykorzystania później oraz możliwość kontaktu z wcześniej skonfigurowanym adresem email lub możliwość szybkiego wybrania telefonu alarmowego. 

 

W celu zapewnienia dyskrecji użytkowania aplikacji – oficjalną częścią aplikacji jest zestawienie danych pogodowych odpowiednich do lokalizacji.

 

https://twojparasol.com/wp-content/uploads/2019/11/tutorial2.mp4

https://twojparasol.com/

 

 


Jak popracować z dziećmi nad koncentracją? Zabawa z jogą
Joga nie tylko wpłynie pozytywnie na koncentrację uwagi twojego dziecka, ale również poprawi jego koordynację ruchową, świadomość własnego ciała oraz będzie świetnym ćwiczeniem relaksacyjnym. Proponujemy ćwiczenia w formie zabawy - kto pamięta grę w piekło-niebo? 
Instrukcja zabawy w filmiku
 
Pozdrawiam i życzę dobrej zabawy!
 
 

Zapraszamy rodziców do zapoznania się z materiałami, które mogą pomóc
w aktualnej sytuacji epidemiologicznej w naszym kraju w radzeniu sobie ze stresem, niepokojem czy lękiem.

Emocje te mogą pojawić się u każdego członka rodziny, zwłaszcza u dzieci i młodzieży.

Zachęcamy do rozmów z dziećmi, aby zredukować lęk i stres.

 

DRODZY RODZICE I OPIEKUNOWIE

 

 

Proponuję w prezentacji proste gry i zabawy, które uczą " przez zabawę" oraz wspomagają rozwój społeczny i emocjonalny Waszych pociech,
a Wam pomogą powrócić na chwilę do beztroskich chwil z dzieciństwa. prezentacja jest w formie filmu,
który można zatrzymać w każdym momencie, by odczytać instrukcję. Życzę Wam wspaniałej zabawy! 

(PREZENTACJA DOSTĘPNA DO POBRANIA W "PLIKI DO POBRANIA") 

 

 

Cześć! Jestem kuzynem grypy - jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie?

 

Czym jest koronawirus i czym grozi spotkanie z nim?
Dlaczego nie ma przedszkola? Jak rozmawiać z dzieckiem na tak trudne tematy?
Podpowiedzi przynosi książeczka opracowana przez kolumbijską psycholog Manuelę Molinę Cruz. Polską wersję – bezpłatnego i dostępnego w internecie wydawnictwa – przygotował kolektyw MamyProjekt.  

 

https://660919d3-b85b-43c3-a3ad-3de6a9d37099.filesusr.com/ugd/64c685_043dfd8a71d64cb78df2c51d21574e6b.pdf  

 

Polecamy też piosenkę Karola Kopruwiaka i The Kids
 https://www.youtube.com/watch?v=tAPgBy4cvLk

 

 

 

 

1)     Link do artykułu - wywiadu z psychologiem dr Magdaleną Śniegulską

 

https://polskatimes.pl/koronawirus-w-polsce-jak-rozmawiac-z-dziecmi-o-koronawirusie-porady-psychologa-z-uniwersytetu-swps/ar/c1-14855071?fbclid=IwAR0Ro9pV4IdrOnlfqiUdeq1z9IM1Tw3163RafXCAeoRazaWaUfOcVumNMho

 

2)     Link do artykułu, jak zadbać o siebie podczas epidemii – dla rodziców

https://zdrowaglowa.pl/koronawirus-jak-lek-przed-nim-moze-pomoc-zamiast-paralizowac-jak-zadbac-o-siebie-podczas-pandemii/?fbclid=IwAR23Z5krapabmLNogtZda7kTp-RxU23j0tF96F21YpmSS1hh3eLs7oNMqyQ

 

 

3) Linki z pomysłami - Co robić w czasie "wolnego"?

https://www.juniorowo.pl/szkola-zamknieta-jak-dzieci-moga-uczyc-sie-w-domu-20-internetowych-zrodel-wiedzy-ktore-mozesz-wykorzystac/?fbclid=IwAR0ZBScz7TARlOikmBqe_ou_QVQPhfuZMyDuMBkh5TdxdXuJ6YP_LFSO7pg

 

https://nieferie.pl/

 

ŻYCZYMY SPOKOJU I ZDROWIA – psycholog mgr Angelika Lelek

 

"Oswajamy lęki dziecięce"
 
Bajka o złym królu Wirusie i dobrej Kwarantannie - to jedna z propozycji na oswajanie dzieci z aktualną sytuacją epidemiologiczną w naszym kraju. 
Uczymy się w domu, zostajemy w domu, nie można odwiedzić babci i dziadka ani iść do szkoły...Pamiętajmy, żeby rozmawiać z dziećmi i mądrze odpowiadać na ich pytania.
Dziecko jest barometrem emocji rodziców, pomóżmy im przetrwać ten trudny czas.


https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/8b/08/5e6f51705416d_z.pdf 

 

Psycholog i pedagog szkolny są do dyspozycji rodziców i uczniów za pośrednictwem Librusa.

 

 

 

Pliki do pobrania

  • Uważność zabawy dla dzieci (150.29 KB)

  • Dziecko i koronawirus (15.48 KB)

  • Joga dla dzieci (1.61 MB)


  • ( ! ) Warning: filesize(): stat failed for download/Pan-Krokodyl-i-powrot-do-przedszkola-3.pdf in /var/www/clients/client22/web22/web/template_s03_1/page.php on line 156
    Call Stack
    #TimeMemoryFunctionLocation
    10.0001231952{main}( ).../index.php:0
    20.0148470504include_once( '/var/www/clients/client22/web22/web/template_s03_1/index.php' ).../index.php:130
    30.0230472944include_once( '/var/www/clients/client22/web22/web/template_s03_1/page.php' ).../index.php:15
    40.0242473576filesize ( ).../page.php:156

    ( ! ) Warning: filesize(): stat failed for download/Pan-Krokodyl-i-powrot-do-przedszkola-3.pdf in /var/www/clients/client22/web22/web/includes/functions.php on line 1112
    Call Stack
    #TimeMemoryFunctionLocation
    10.0001231952{main}( ).../index.php:0
    20.0148470504include_once( '/var/www/clients/client22/web22/web/template_s03_1/index.php' ).../index.php:130
    30.0230472944include_once( '/var/www/clients/client22/web22/web/template_s03_1/page.php' ).../index.php:15
    40.0245473528file_size( ).../page.php:169
    50.0245473576filesize ( ).../functions.php:1112
  • Bajka terapeutyczna dla dzieci wracających do przedszkola, gdzie obowiązują nowe zasady. (0.00 B)

  • Pokaż mi swoje emocje (66.23 KB)

  • Pokaż mi swoje emocje (66.23 KB)

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2020-03-24
Data publikacji:2020-03-24
Osoba sporządzająca dokument:
Osoba wprowadzająca dokument:Joanna Chełmecka
Liczba odwiedzin:758