PROGRAM WŁASNY

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
25 maja 2021

PROGRAM WŁASNY

Edukacja prozdrowotna w świecie przedszkolaka - Nowa jakość życia. Część IV. 
Autorki: mgr Monika Wiśnicka mgr Grażyna Gwiżdż

 

Na podstawie art. 22a Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o system oświaty (Dz. U. z 2016 r. z późniejszych zmiani) oraz Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2018 r., poz. 996), w związku z wnioskiem Pań: Grażyny Gwiżdż i Moniki Wiśnickiej z dnia 25 lipca 2018 r. oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej w dniu 31 sierpnia 2018 r. dopuszczam do użytki w roku szkolnym 2018/2019 program własny pt .: Edukacja prozdrowotna w świecie przedszkolaka - - Nowa jakość życia. Część IV. 
Rejestr programu: PM14 / WP - 43.02.2018/2019

 

SPIS TREŚCI:


L WSTĘP
II. ZAŁOŻENIA PROGRAMU I OKREŚLENIE PROBLEMU 
III. TREŚCI KSZTAŁCENIA 
IV. CELE GŁÓWNE PROGRAMU 
V. CELE OPERACYJNE POSZCZEGÓLNYCH TREŚCI KSZTAŁCENIA 
VI. SPOSOBY REALIZACJI TREŚCI KSZTAŁCENIA 
VII. METODY, FORMY PRACY
VIlI. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA PO REALIZACJI PROGRAMU 
IX. WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
X. LITERATURA

  

I. WSTĘP 
Wiek przedszkolny jest bardzo ważnym etapem w kształtowaniu prozdrowotnych wyborów dziecka oraz jego stosunku do środowiska, wobec którego będzie w przyszłości podejmowało decyzje. Budowanie „świadomości prozdrowotnej” poprzez edukację oznacza nie tylko wzbogacenie wiedzy o zdrowiu, ale i „odpowiedzialność” za własne zdrowie. Jednym z podstawowych warunków rozwoju organizmu dziecka jest stosowny do jego wieku rozwój fizyczny, a więc dobry stan zdrowia. Wg Światowej Organizacji Zdrowia, zdrowie to nie tylko brak choroby czy kalectwa, ale przede wszystkim dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne człowieka. Dobry stan zdrowia warunkuje także większą odporność oraz umożliwia systematyczne uczęszczanie do przedszkola, ułatwia zabawę i naukę.  
Dzieciństwo stwarza szczególnie groźne niebezpieczeństwo, a szkody, jakie może ponieść organizm w tym wieku, kładą się cieniem na dalsze okresy życia człowieka. Wiek dziecięcy jest zarazem najbardziej elastyczny, podatny na wpływy wychowawcze, kształtowanie się nawyków niezbędnych dla zdrowia, sprawności fizycznej i zdolności ruchowych. Pełne wykorzystania tych właściwości wieku należy do zadań przedszkola. 
Edukacja prozdrowotna jest częścią całego procesu wychowania. To nie tylko przekazywanie wiedzy o tym, co jest korzystne lub szkodliwe dla zdrowia, lecz przede wszystkim, jak najpełniejsze wyposażenie dziecka w odpowiednie umiejętności i nawyki, które pomogą tę wiedzę skutecznie wykorzystać. Dzieciom należy więc umożliwić poznanie odpowiednich postaw i wartości, które ułatwią im dokonywanie wyborów. 
W placówce przedszkolnej dzieci zdobywają umiejętności posługiwania się przyrządami higienicznymi, przyborami toaletowymi służącymi do utrzymania czystości osobistej
i środowiska. Przyzwyczajają się do prowadzenia higienicznego trybu życia, z którym wiąże się wyrobiony odruch systematycznego mycia rąk po skorzystaniu z toalety i przejścia do umywalni, przy zasiadaniu do stołu, przyzwyczajają się do zjadania określonych pokarmów, 
a także dbania o swoje zdrowie i odczuwają konieczność przebywania na świeżym powietrzu. Wiek przedszkolny pozwala utrwalić przyzwyczajenia i nawyki, które zdecydują o późniejszym stylu życia dziecka. 
W związku z powyższym, postanowiłyśmy wprowadzić dzieci w świat promowania zdrowia wykorzystując ich potencjał i możliwości rozwojowe.

  

II. ZAŁOŻENIA PROGRAMU I OKREŚLENIE PROBLEMU 
Program „Edukacja prozdrowotna w świecie przedszkolaka- NOWA JAKOŚĆ ŻYCIA” cz. IV adresowany jest do dzieci w wieku 3-6 lat i ma charakter profilaktyczny.
Zdrowie w tym programie ma wiele wymiarów: fizyczny, psychiczny, intelektualny, społeczny 
i osobisty. Jest to dział wiedzy o podstawowym znaczeniu dla każdego człowieka. Szczególnie ważne jest wyposażenie dzieci w umiejętności przewidywania zagrożeń, unikania ich i radzenia sobie z nimi, jeżeli się pojawią.
Program opracowany został z myślą o dziecku, które nie tylko jest podmiotem zabiegów wychowawczych, ale także bierze w nich czynny udział. 
Na realizację treści zawartych w programie nie przewiduje się dokładnie określonego limitu czasu w ciągu dnia, należy wykorzystywać każdą codzienną sytuację na kształtowanie postaw prozdrowotnych u dzieci w wieku przedszkolnym. Nie mniej jednak, wdrożenie poszczególnych treści musi być przemyślane. Chodzi o to, aby był to proces świadomy, celowy i systematyczny. 
Dziecku nie wystarczy, aby zdobyło pewną umiejętność czy nawyk, powinno odczuwać potrzebę ich stosowania w życiu codziennym, powinno świadomie dbać o swoje zdrowie (fizyczne oraz psychiczne). 
W przyjętej koncepcji programu wydzielono cztery cykle tematyczne realizowane w latach 2018-2022: 
- Właściwie się odżywiamy.
- Zapobiegamy chorobom. 
- Dbamy o higienę osobistą i otoczenie. 
- Jesteśmy sprawni fizycznie. 

 

Zawiera określone cele główne, przewidziane rezultaty pracy dydaktyczno- wychowawczej, formy i metody pracy oraz sposoby realizacji i ewaluacji poszczególnych treści kształcenia, 
a także propozycje literatury pomocniczej (wiersze, opowiadania, scenariusze zająć) oraz bibliografię. Zdajemy sobie sprawę, iż propozycje w niniejszym programie jedynie dotykają tak szerokiego pojęcia jakim jest zdrowie. Dlatego też jest on propozycji otwartą, którą można wzbogacać i poszerzać o nowe zdrowotne. A nauczyciel może w elastyczny dobrać treści, które będą odpowiadać danej sytuacji edukacyjnej oraz będą uwzględniały różnice indywidualne 
i możliwości rozwojowe dziecka oraz potrzeby środowiskowe. 

 

III. TREŚCI KSZTAŁCENIA 
Treści kształcenia skupiają się wokół czterech działów tematycznych: 
1. Właściwe się odżywiamy.
2. Zapobiegamy chorobom. 
3. Dbamy o higienę osobistą i otoczenie. 
4. Jesteśmy sprawni fizycznie. 

 

W dziale pierwszym dzieci będą poszerzać swoją wiedzę na temat znaczenia podstawowych składników odżywczych do prawidłowego funkcjonowania organizmu dziecka. Poznają potrzebę dostarczania swojemu organizmowi potrzebnych witamin i składników mineralnych. Będą nazywać spożywcze, owoce i warzywa i rozwijać zmysł smaku, węchu czy dotyku poprzez zabawy dydaktyczne związane z tematyką zdrowego żywienia. W toku zajęć realizowanych wokół w / w tematyki dzieci nabędą umiejętność prawidłowego współdziałania w grupie w czasie zajęć praktycznych tj.: robienie sałatek, soków owocowych czy kanapek wiosennych. Wykształcą predyspozycje organizacyjne i nauczą się odpowiedzialności za powierzone zadanie. Dzieci nabędą prawidłowy nawyk kulturalnego zachowania się przy stole oraz umiejętności wzorowego wypełniania funkcji dyżurnego. 
W dziale drugim dzieci przyswoją sobie wiadomości na temat, jak dbać o zdrowie swoje
i innych. Zagadnieniem kluczowym będzie wykształcenie u dzieci pozytywnych nawyków pozwalających na zapobieganie infekcjom. Stosunek dzieci do lekarza nie zawsze jest właściwy, dzieci często się go boją. Zadaniem nauczyciela będzie posiąść zaufania dzieci do lekarza oraz uzyskać przekonanie o konieczności przestrzegania jego zaleceń. Poprzez zabawy tematyczne dzieci poznają prace lekarza różnych specjalności (internista, okulista, laryngolog, stomatolog, psycholog). Wokół tematu związanego z pracą lekarza dzieci zdobywają wiadomości na temat higieny narządów zmysłu i układu nerwowego. Troska o higienę układu nerwowego polegać ma na umiejętnym opanowaniu przez dzieci zbyt gwałtownych reakcji wywoływanych uporem, lękiem, nabywaniu odporności na niepowodzenia oraz wiary we własne możliwości i siły. Zadanie to wymaga od nauczyciela przemyślanego indywidualnego oddziaływania w stosunku do każdego dziecka. 
W dziale trzecim dzieci poszerzą swoją wiedzę na temat higieny osobistej oraz sposobów dbania o czystość ciała i otoczenia człowieka. Dziecko będzie potrafiło powiedzieć, jakie zabiegi higieniczne należy codziennie wykonywać. Dużą uwagę dzieci postanowiłyśmy skupić wokół tematyki dbania o zdrowe zęby. Pragniemy, aby dzieci w przyjazny sposób poprzez zabawy samorzutne, zajęcia zorganizowane, a także działalność podejmowaną z własnej inicjatywy nabyły świadomość przestrzegania nawyków higieniczno-kulturowych. 

 

W dziale czwartym dzieci poznają różne sposoby czynnego wypoczynku. Istotą zajęć ruchowych prowadzonych w toku realizacji treści kształcenia będzie rozwijanie naturalnych predyspozycji dziecka, w zgodzie z wydolnością jego organizmu i kształtowaniem prawidłowej postawy ciała oraz wychowaniem do rekreacji. Zadaniem nauczyciela będzie organizowanie zajęć ruchowych 
w przedszkolu i poza nim z wykorzystaniem różnych metod i form pracy oraz dbanie 
o wyrobienie nawyku przebywania na świeżym powietrzu. Racjonalnie stosowany ruch ma powodować wzmożenie czynności aparatu krążenia, układu oddechowego i ożywienie przemiany materii. Szczególną uwagę nauczycieli zwróci także na bezpieczeństwo dzieci w czasie zabaw ruchowych oraz przeprowadzonych spacerów i wycieczek. Troska o aktywność ruchową to także zapoznanie dzieci z hartowaniem opartym na trzech czynnikach naturalnych, którymi są: powietrze, słońce i woda. Hartować się powinno nie tylko ciało, ale i również ducha tj. silną wolę. Aby hartowanie dawało oczekiwany efekt musi ono być poparte wiedzą z zakresu przyzwyczajeń higieniczno-kulturowych, żywieniowych oraz ekologicznych. 
Mamy nadzieję, iż powyższe treści kształcenia ułatwią dzieciom w spontaniczny sposób zdobyć wiedzę i wykształcić pozytywne nawyki związane z ochroną i doskonaleniem zdrowia oraz pozwolą wdrożyć zasady higieny i dbałości o własne bezpieczeństwo.

 

IV. CELE GŁÓWNE PROGRAMU 
Program edukacji prozdrowotnej „Edukacja prozdrowotna przedszkolaka - NOWA JAKOŚĆ ŻYCIA” (Cz. IV) to przede wszystkim: 
1. Stworzenie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieciom 
o różnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych; 
2. troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestniczenia w zabawach 
i grach sportowych; 
3. kształtowanie nawyków dbania o higienę jamy ustnej;
4. wyrobienie nawyków higieniczno-sanitarnych i żywieniowych; 
5. wyrabianie przyzwyczajeń i postaw prozdrowotnych; 
6. zachęcanie do „zdrowego stylu życia "; 
7. nabywanie odporności organizmu poprzez hartowanie w trakcie zabaw ruchowych na świeżym powietrzu (wiosna, lato, jesień, zima); 
8. wyrabianie nawyków ubierania się stosownie do pory roku, pogody i temperatury; 
9. wyrabianie nawyku dbanie o narządy słuchu; 
10. kształtowanie przeświadczenia o zbawiennej roli w pełnym zakresie rozwoju człowieka; 11.wyrabianie nawyku dbania o właściwą postawę ciała; 
12. przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na placu zabaw a także w trakcie spacerów i wycieczek; 
13. organizowanie sytuacji umożliwiających współdziałanie dzieci starszych i młodszych; 
14. wykorzystanie codziennych sytuacji do realizacji treści programowych. 


V. CELE OPERACYJNE POSZCZEGÓLNYCH TREŚCI KSZTAŁCENIA


1. Treści kształcenia: 
Właściwe się odżywiamy


Przewidywane efekty: dziecko ... 
- rozumie potrzebę spożywania pokarmów niezbędnych pokarmów dla zdrowia (warzyw, owoców), 
- produktów mlecznych, zbożowych; 

- nazywa produkty powstałe z mleka, spożywa je; 
- rozumie potrzebę powstrzymywania się od jedzenia produktów niesprzyjających zdrowiu (np. słodycze, coca-cola); 
- potrafi samodzielnie nakryć do stołu; 
- potrafi kulturalnie spożywać posiłki; 
- przestrzega zakazu spożywania produktów niewiadomego pochodzenia;
- określa smak i zapach wybranych produktów żywnościowych;
- rozumie konieczność mycia owoców i warzyw; 
- wie, co oznacza słowo jadłospis;
- używa form grzecznościowych - proszę, smacznego, dziękuję. 


Proponowane formy pracy z dzieckiem: 
1) spotkanie z intendentką - rozmowa na temat przygotowanych posiłków dla dzieci;
2) zorganizowanie przedszkolnego konkursu plastycznego na temat „Odżywiamy się smacznie 
i zdrowo”; 
3) wizyta w przedszkolnej kuchni; 
4) praca w grupach - wykonywanie sałatek owocowych i warzywnych;
5) zorganizowanie konkursu recytatorskiego na temat „W krainie warzyw i owoców”;
6) wykorzystanie codziennych sytuacji do realizacji treści programowych; 
7) korelacja z zajęciami plastycznymi i muzycznymi; 
8) organizowanie zabaw tematycznych i dydaktycznych. 

 

Ewaluacja opanowanych treści kształcenia: 
1) obserwacja dzieci podczas zabawnych, dydaktycznych; 
2) prace plastyczne; 
3) konkurs recytatorski. 


2. Treści kształcenia: 
Zapobiegamy chorobom


Przewidywane efekty: dziecko ... 
-wie, jak należy dbać o swoje zdrowie;

- potrafi wymienić choroby wywołane przez wirusy i bakterie; 
- zasłania usta i nos podczas kaszlu lub kichania; 
- rozumie potrzebę szczepień ochronnych, poddaje się koniecznym zabiegom; 
- stosuje zasadę nie jedzenia wspólnie z kolegą jednego produktu np. lizak czy lód; 
- korzysta prawidłowo z chusteczek jednorazowego użytku; 
- dostrzega w sali zjawiska akustyczne będące przyczyną zmęczenia czy bólu głowy u siebie 
i innych (głośne zabawki, krzyk dzieci); 
- rozumie konieczność ubierania się stosownie do pogody;
- rozumie konieczność stosowania się do zaleceń lekarza; 
- wie, na czym polega praca stomatologa, laryngologa, internisty, psychologa.


Proponowane formy pracy z dzieckiem: 
1) rozmowy na podstawie ilustracji i literatury dziecięcej; 
2) zabawy tematyczne i dydaktyczne; 
3) inscenizacje; 
4) rozwiązywanie zagadek; 
5) korelacja z zajęciami plastycznymi, muzyczno-ruchowymi, matematycznymi; 
6) spotkanie z higienistką - rozmowa na temat prawidłowego ubierania się względem pogody 
i zapobieganie przeziębieniom; 
7) spacery po okolicy; 
8) spotkanie w bibliotece.


Ewaluacja treści kształcenia
1) odgrywanie przez dzieci scenek rodzajowych nawiązujących do pracy lekarza; 
2) prace plastyczne dzieci związane z tematyką treści kształcenia. 

 


3. Treści kształcenia: 
Dbamy o higienę osobistą


Przewidywane efekty: dziecko.. 
- rozumie konieczność dbania o czystość osobistą i otoczenia;

- samodzielnie korzysta z toalety, każdorazowo spuszcza wodę w toalecie; 
- prawidłowo czyści zęby po posiłku, a przybory utrzymuje w należytej czystości; 
- posiada nawyk mycia rąk zawsze przed posiłkami i w razie potrzeby; 
- samodzielnie składa ubranie np. na zajęcia gimnastyczne; 
- zna zasady przygotowania posiłku;
- wie, jakie mogą być skutki zjedzenia nieświeżej żywności; 
- dba o czystość w sali oraz w swoim miejscu pracy; 
- rozumie potrzebę unikania miejsc zakurzonych i brudnych;
- rozumie konieczność wietrzenia pomieszczeń zamkniętych; 
- wie, czemu służą akcje ekologiczne, np. „Sprzątanie Świata”, „ Dzień Ziemi ". 

 


Proponowane formy pracy z dzieckiem: 
1) wewnątrzprzedszkolny konkurs piosenki o tematyce zdrowotnej; 
2) konkurs plastyczny międzyprzedszkolny, „Dbamy o zdrowie"; 
3) zajęcia otwarte; 
4) inscenizacje, opowiadania, rozmowy kierowane przez nauczyciela; 
5) spotkanie w bibliotece; 
6) wykorzystanie codziennych sytuacji do realizacji treści programowych; 
7) przeprowadzanie akcji „Sprzątanie Świata”, „Dzień Ziemi”. 


Ewaluacja treści kształcenia:

1) obserwacja dzieci; 
2) prace plastyczne dzieci; 
3) ankieta dla rodziców. 

 


4. Treści kształcenia: 
Jesteśmy sprawni fizycznie


Przewidywane efekty: dziecko…
- rozumie konieczność codziennego przebywania na powietrzu; 
- wie, na czym polega hartowanie ciała; 

- wykonuje samodzielnie proste ćwiczenia i zabawy ruchowe; 
- dba o prawidłową postawę ciała podczas wykonywania różnych czynności; 
- zna zasady bezpieczeństwa, które powinny być przestrzegane podczas zabaw ruchowych 
w przedszkolu i poza nim; 
- potrafi wskazać zachowania, które stanowią dla innych zagrożenie zdrowia fizycznego lub psychicznego (np. przepychanie, popychanie, wyśmiewanie); 
- potrafi współdziałać z partnerem w ćwiczeniach i zabawach ruchowych na zasadzie wzajemnej współodpowiedzialności; 
- prawidłowo reaguje na umówione polecenia słowne i dźwiękowe nauczycielki; 
- dba o zasady poobiedniego odpoczynku;
- rozumie, na czym polega aktywny wypoczynek dzieci; 
- wie, że należy ubrać się odpowiednio do „zamierzonej aktywności ruchowej", czyli wkładać do ćwiczeń gimnastycznych odpowiedni strój, który powinien być zawsze czysty; 
- wie jak stosować się do przepisów drogowych w czasie spacerów i wycieczek. 

 

Proponowane formy pracy z dzieckiem: 
1) rozmowy z wykorzystaniem ilustracji i literatury, mające na celu uświadomienie dzieciom pozytywnych skutków przebywania na świeżym powietrzu;
2) wykorzystanie codziennych sytuacji do realizacji treści programowych; 
3) opracowanie scenariuszy zajęć z wychowania zdrowotnego z wykorzystaniem różnych metod; 
4) podejmowanie ćwiczeń i zabaw ruchowych na powietrzu; 
5) zorganizowanie „Rozgrywek Sportowych";
6) spacery i wycieczki mające na celu hartowanie organizmu dziecka; 
7) organizowanie poobiedniego wypoczynku dzieci; 
8)korelacja z zajęciami muzycznymi. 


Ewaluacja treści kształcenia: 
1) obserwacja dzieci pod kątem sprawności fizycznej (diagnoza wstępna); 
2) porównywanie wyników sprawności fizycznej dzieci z miesiąca października, z osiąganymi wynikami pod koniec roku szkolnego. 

 

VI. SPOSOBY REALIZACJI TREŚCI KSZTAŁCENIA (tematyka zajęć, sposób realizacji) 


Właściwie się odżywiamy


• Wycieczka do ogródków działkowych, rozmowa na temat, „, Dlaczego jemy owoce
i warzywa"; 
• Słuchanie bajki „Kraina Paskudy" A. Przybylak opowiadanej przez nauczycielkę, stworzenie okazji do zapoznania dzieci z niezdrowymi produktami spożywczymi (chipsy, hamburger, oranżada, cola-cola, słodycze); 
•Teatrzyk sylwet na podstawie wiersza J. Brzechwy „Na straganie" z udziałem dzieci; 
• „Kolorowe warzywa i owoce"- zajęcia plastyczne połączone z ćwiczeniami artykulacyjnymi;
• „Spotkanie z witaminkami" - z wykorzystaniem opowiadania nauczycielki „O księżniczce Zuzance i rycerzu Witaminku"; 
• Spotkanie w bibliotece -słuchanie wierszy związanych z tematyką zdrowego odżywianie się, odpowiedź na pytanie, co oznacza pojęcie „Zdrowy styl odżywiania się"; 
•„Drzewo zdrowia"- makieta zbiorowa - zajęcia plastyczne; 
• „Kolorowe surówki i sałatki" przygotowanie przez dzieci zestawu surówek z różnych warzyw
i sałatek owocowych - zajęcia techniczne; 
• „Wiem, że zdrowo się odżywiam"- spotkanie z intendentką, poznanie procedur higienicznego
i estetycznego przygotowania posiłków. 
• Urządzanie kącika zdrowia w sali przedszkolnej; 
• Wykorzystanie literatury dziecięcej o tematyce „Odżywiamy się smacznie i zdrowo" do rozmów na temat zdrowego odżywiania, kulturalnego spożywania posiłków oraz zabaw tematycznych, dydaktycznych, muzyczno- ruchowych czy plastyczno- konstrukcyjnych; 
• spotkanie z panią dietetyczką. 

 

 

Zapobiegamy chorobom


• Zapoznanie dzieci ze sposobem unikania infekcji kataru na podstawie opowiadania M. Kownackiej „O grubej Balbinie, o katarze i pierzynie"; 
• Kształtowanie u dzieci nawyków prawidłowego zachowania się podczas badań i opanowania lęku przed koniecznymi zabiegami z wykorzystaniem wiersza E. Burakowskiej „ List do mamy"; 
•Wdrażanie do właściwego ubierania się względem pogody w celu zapobiegania przeziębieniom w oparciu o wiersz H. Żochockiej „Karolina"; 
„Wzory na chusteczce" - projektowanie według własnej inwencji twórczej; 
• Czytanie literatury dziecięcej związanej z tematyką „Zapobiegamy chorobom, dbamy 
o zdrowie"; 
• Mamy pozytywny stosunek do lekarzy; 
• Uświadomienie dzieciom poczynań zdrowotnych związanych z systematyczną kontrolą zębów przez stomatologa z wykorzystaniem wiersza T. Śliwiaka „Chory ząb"; 
• Zapoznanie dzieci z pracą lekarzy różnych specjalności w oparciu o ilustracje, rozbudzenie zaufania dzieci do niego w oparciu o wiersz H. Łochockiej,„Nasza pani doktor"; 
• Inscenizacja wiersza S. Jachowicza "Chory Kotek" z udziałem dzieci - ukazanie skutków nadmiernego objadania się; 
„Torba pani doktor"- zagadki słowne, prawidłowe nazywanie akcesoriów; 
• Zabawa tematyczna „Wizyta misia u lekarza" z wykorzystaniem wiersza E. Burakowskiej „Jak wyleczyć Misia"; 
• „Apteka" zorganizowanie kącika zabawy, wykorzystanie wiersza Cz. Janczarskiego „Apteka"; 
• Czytanie literatury dziecięcej związanej z tematyką „Mamy pozytywny stosunek do lekarza"
Wiersze: 1) „Katar żyrafy" R.M. Groński
2) „Lekarzom" I. Landau 
3) „Chora sosenka" Z. Krzemieniecka 

4) „Karolina" H. Łochocka


Opowiadania: 
1) „Martynka jest chora" W. Chotomska 
2) „A psik" H.Polsakiewicz 
3) „Kto ważniejszy" M. Jaworczakowa 
Inscenizacje: 
„Pogotowie lalek" E. Skarżyńska 

 


Dbamy o higienę osobistą


• Zapoznanie dzieci E. Burakowskiej z postacią Kotka Czyścioszka w oparciu o wiersz Kotek" kształtowanie nawyków higienicznych, ważnych dla zdrowia; 
• Cykl zajęć z zakresu dbania o higienę jamy ustnej; 
• Praca z obrazkiem - przybory potrzebne do utrzymania higieny zębów, instrukcja, w jaki sposób i jak często należy myć zęby; 
• Wpływ prawidłowego odżywiania się na wygląd zębów oraz znaczenia regularnych wizyt 
u dentysty z wykorzystaniem inscenizacji J. Walczakowej „Zmartwienie Rudeczki"; 
• Zapoznanie dzieci ze skutkami niemycia rąk przed jedzeniem, zwrócenie uwagi na bakterie mogące wywołać różne choroby wykorzystanie utworu M. Kownackiej „Kukuryku na ręczniku";
• Spotkanie z higienistką rozmowa na temat znaczenia czystości osobistej i otoczenia oraz chorób wywołanych przez bakterie i wirusy. Zapoznanie ze sposobami zapobiegania chorobom, uświadomienie konieczności dbania o higienę osobistą i otoczenia; 
•Inscenizacja „Dorotka w krainie czystości" w oparciu o książkę J. Krakowskiego pt. „Przygoda w krainie czystości" lub „Wojna z mikrobami" E. Burakowskiej w wykonaniu dzieci, przygotowana dla rodziców; 
• Wykorzystanie literatury dla dzieci na zajęciach popołudniowych. 

 

Wiersze: 
1) E. Burakowska „My się wody nie boimy", „Zmartwienie Grzesia"; 
2) „W łazience" T. Śliwiak 
Inscenizacje: 
1) „Komedia przy myciu" M. Konopnicka
2) „Brudas i kotki" H. Bechlerowa Opowiadania: „Czarodziejskie lusterko" A. Kowalska 

 

Dbamy o higienę otoczenia


• Wdrażanie do przestrzegania czystości i porządku w sali i w otoczeniu. Nauka wiersza „Wycieraczka" H. Golczakowej - wdrażanie do dbania o czystość podłogi poprzez oczyszczanie obuwia przed wejściem do szatni, poszanowanie pracy pani woźnej oddziałowej; 
• Rozmowa na temat dbania o zabawki i porządek w kącikach zainteresowań z wykorzystaniem opowiadania E. Ostrowskiej „Nocne kłopoty zabawek Doroty"; zapoznanie dzieci 
z przeznaczeniem pojemników na odpady, 
• W krainie śmieci | zachęcanie do podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska poprzez 
i segregowanie materiałów wtórnych oraz ich przeróbkę; zbieranie.
• Zajęcia popołudniowe: czytanie literatury dziecięcej związanej z higieną narządów zmysłowych i układu nerwowego.
Wiersze: 
1) Wiersz „Renia nie chce spać" E. Szelburg-Zarębina; 
2) Wiersz „Na dobranoc" T. Matulewicz 
3) Wiersz „Kwoka" J. Brzechwy 
4) Wiersz „Ulica śmieszna" fragment utworu H. Szayerowej
5) Wiersz „Wycieczka" W. Ścisłowski 

 

Opowiadanie: Opowiadanie „Na podwórku” C. Żmichorska 

 


Jesteśmy sprawni fizycznie


• Rozmowy z wykorzystanie literatury mające na celu uświadomienie dzieciom pozytywnych skutków ruchu na świeżym powietrzu; 
Wiersze: 
1) „Gimnastyka” E. Burakowska 
2) „Na rowerach” E. Skarżyńska
3 ) „Bieg w workach” Cz. Janczarski 
Opowiadanie: 
1) „Martynka uczy się pływać" W. Chotomska 
2) „Martynka tańczy" W. Chotomska 
3) „Martynka wsiada na konia" W. Chotomska 
4) „Wędrówka do lasu" B. Lewandowska 
5) „Hulajnoga" Cz . Janczarski 
• Cykl zajęć ruchowych z wykorzystaniem różnych metod pracy tj .: 
1) metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne 
2) metoda R. Labana 
3) metoda C. Orffa 
4) metoda Kniessów 
5) metoda zadaniowa 
• Rozmowy kierowane przez nauczyciela na temat sposobów aktywnego wypoczynku. Zwrócenie uwagi na odpowiedni dobór stroju w z zależności od rodzaju aktywności ruchowej oraz pogody; 
• Spotkanie z policjantem - rozmowa na temat bezpiecznego poruszania się po ulicy oraz zasad bezpiecznej zabawy w przedszkolu i poza nim; 
•Organizowanie aktywnego wypoczynku dzieci poprzez spacery, wycieczki w pobliżu

przedszkola, gry i zabawy ruchowe; 
•Wycieczka do parku – zwrócenie uwagi na bezpieczne korzystanie z przyrządów i przyborów 
w czasie zabaw ruchowych; 
•Zorganizowanie zawodów sportowych dla dzieci z okazji „Dnia Dziecka".

 


VII. 
METODY, FORMY PRACY


Metody stosowane w edukacji zdrowotnej tj.: metoda Rudolfa Labana, Karola Orffa, A.M. Kniessów, Weroniki Sherborne ...są pochodną celów i zadań, jakie stawia się w procesie wychowania. 
Do najczęściej wykorzystywanych przez nauczyciela należą: 
Metody twórcze polegają na samodzielnym gromadzeniu doświadczeń ruchowych. Obejmują spontaniczne zabawy i ćwiczenia wzbogacające doświadczenia dziecka, opowieści ruchowe, zadania ruchowe rozwiązywane przez dzieci z udziałem własnej inicjatywy
i fantazji. 
Metody podające dotyczą sposobów informowania, wyjaśniania i instruktażu oraz oddziaływują na świadomość dziecka. 
Metoda oglądowa - oparta na pokazie i obserwacji. 
Metody problemowe polegające na odkrywaniu nowych wiadomości podczas rozwiązywania problemów i samodzielnego poszukiwania. 
Metody aktywizujące w trakcie zabaw z dziećmi tworzą specyficzne sytuacje, mogą wykorzystywać w naturalny sposób dziecięcą twórczą ekspresję, np. drama, narracja, techniki twórczego myślenia, techniki plastyczne.
Metody praktyczne polegające zmienianiu rzeczywistości na i samego siebie poprzez sprawdzanie wiadomości w praktyce. 
Metoda organizowania środowiska edukacji zdrowotnej:
- Organizowanie warunków sanitarno - higienicznych 
- Dbałość o czystość środowiska 
- Dbałość o estetykę środowiska
- Wprowadzenie wzorów osobowych (ubiór, kultura ruchów, pogodny nastrój, ekologiczny styl życia). 

Metoda utrwalania pożądanych zachowań zdrowotnych
- Powtarzanie słowne i czynnościowe w warunkach naturalnych i celowo organizowanych 
- Kontrola i ocena postępów

Wyżej wymienione metody znajdują zastosowanie w takich formach pracy z dziećmi jak: gry 
i zabawy ruchowe; spacery i wycieczki; samoobsługa; dyżury; uroczystości spotkania z ludźmi reprezentującymi różne dziedziny życia; czytanie czasopism, broszur dotyczących zdrowia; zajęcia z zastosowaniem utworów literackich; zajęcia sprzyjające aktywizacji umysłowej udział 
w wystawach, konkursach; zajęcia sprzyjające ekspresji i percepcji twórczej (plastyka, muzyka, taniec).

 


VIII. 
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI REALIZACJI PO PROGRAMU 


Po zrealizowaniu programu zakładamy, że dziecko: 
1. umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby;
2. właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie; 
3. samodzielnie korzysta z toalety; 
4. samodzielnie ubiera się i rozbiera, dba o osobiste rzeczy i nie naraża ich na zniszczenie lub zgubienie;
5. utrzymuje porządek w swoim otoczeniu; 
6. dba o swoje zdrowie; 
7. zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia; 
8. dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem, poddaje się leczeniu np. wie, że przyjmowanie lekarstw i zastrzyki są konieczne;

9. jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo;
10. chętnie uczestniczy w zajęciach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych, w zabawach 
i grach w sali oraz w ogrodzie przedszkolnym lub parku; 
11. wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych np. środki czystości;
12. próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu, ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić a gdzie nie; 
13. orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu;
14. przestrzega reguł obowiązujących w społeczności przedszkolnej (stara się współdziałać 
w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie ludzi dorosłych;
15. w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać sutki swoich zachowań; 
16. obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby zrozumieć to, co mówią i czego oczekują, grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, w instytucjach społecznych, na ulicy itp.

 


IX. 
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM LOKALNYM 
W przedszkolnej edukacji zdrowotnej akcent powinien być położony nie tylko na wiedzy
o zdrowiu i sposobach jej ochrony, ale również na dostarczeniu dzieciom argumentów, które świadczą o korzyściach płynących z dbania o własne zdrowie i pomnażanie jego potencjału. Dzieci wtedy same lub z pomocą dorosłych podejmują działania pro zdrowotne w najróżniejszych sytuacjach życiowych. Małemu dziecku trzeba zapewnić dobre wzory zdrowotne także w domu rodzinnym i nie tylko. Stąd potrzebna współpraca z rodziną dziecka, która polega na:
- przekazywaniu rodzicom informacji o stanie zdrowia ich dzieci;
- organizowanie „Dni Otwartych Przedszkola" w celu zapoznania rodziców z warunkami 
i metodami pracy nauczycieli ich dzieci; 
- zachęcaniu rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola, 
- wspólne organizowanie wydarzeń, w których biorą udział dzieci; 
- wspólne dbanie o zdrowie, orientowanie się w zasadach zdrowego żywienia; 
- ograniczaniu jedzenia słodyczy i chipsów;

- poprawnym myciu się i wycieraniu; 
- prawidłowym myciu zębów; 
- uczestniczeniu rodziców z zajęciach i zabawach organizowanych w grupach, 
- aktywnej pomocy rodziców w rozwiązywaniu problemów grupy i przedszkola; 
- pomocy rodziców w organizowaniu kącika czystości; 
- udostępnianiu zbiorów biblioteczki przedszkolnej o tematyce zdrowotnej dla rodziców; 
- wspieraniu przez rodziców osiągnięć rozwojowych i łagodzenie trudności na jakie natrafiają ich dzieci.

 


Współpraca ze środowiskiem lokalnym: 
- Współpraca z Ośrodkiem Zdrowia; 
- Udział lekarzy (pediatry, stomatologa) w spotkaniu z rodzicami w miarę potrzeb; 
- Wizyty lekarzy specjalistów w przedszkolu w ramach działań profilaktycznych; 
- Wycieczki do poradni rodzinnej i innych gabinetów specjalistycznych np.: okulistyczny, stomatologiczny, itp.); 
- Współpraca z Policją - spotkanie z dziećmi na temat „Bezpieczna droga do przedszkola"; 
- Współpraca ze Strażą Pożarną- wycieczka do straży, oglądanie sprzętów oraz strojów strażaka. Uświadomienie dzieciom zagrożeń płynących z zabawy ogniem; 
- Współpraca z rehabilitantem gimnastyki korekcyjnej- korygowanie wad postawy. 
- Wizyty kontrolne czystości osobistej dzieci.

 

 

X. LITERATURA 
1. Bogdanowicz Z., Zabawy dydaktyczne dla przedszkola, WSIP, Warszawa 1990. 
2. Bohming U., Nasze Zdrowie. Poradnik dla całej rodziny, Warszawa 1999. 
3. Encyklopedia zdrowia dziecka, red: H. Bożkowa, Warszawa 1987. 
4. Forster D., Pilke S., Promocja zdrowia, Lublin 1998.
5. Jaworska R., Poradnik wychowania zdrowotnego dzieci w wieku 3-6 lat, Płock 1995. 
6. Karski J.B., Aktualne kierunki działań i rozwoju promocji zdrowia, Warszawa 1997. 
7. Krzeska I., Wyprawa po zdrowie, Warszawa 1989. 
8. Słońska Z., Wychowanie dla zdrowia, Warszawa 1992. 
9. Żuchelkowska K., Wojciechowska K., Promocja zdrowia w edukacji dzieci przedszkolnych, Bydgoszcz 2000.

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2021-05-25
Data publikacji:2021-05-25
Osoba sporządzająca dokument:
Osoba wprowadzająca dokument:Joanna Chełmecka
Liczba odwiedzin:2107